Reisevilkår for reiser kjøpt før 01.07.2018

Sist oppdatert: 21.06-2018.   Reisevilkårene er en del av den avtalen du gjør med Opplev Afrika, Org. Nr. 997 221 605 når du bestiller en reise. Les derfor gjennom vilkårene før bestilling av din reise. Våre reisevilkår, sammen med informasjonen i detaljprogrammet utgjør våre avtalevilkår.

§1. SPESIELLE FORHOLD

Opplev Afrika forholder seg til lov om Pakkereiser nr. 57. 1995 med forskrifter og de alminnelige vilkår for Pakkereiser som er utarbeidet av Den Norske Reisebransjeforening (DNR) i samarbeid med Forbrukerombudet (FO). Opplev Afrika er medlem av Reisegarantifondet, og har stilt garanti overfor dem. Dette er en sikkerhet for deg som kunde.
Opplev Afrika setter sammen individuelle reiser. Vårt omfattende produkt og vilkår fra underleverandører har ført til at vi må ha egne bestemmelser om størrelse av depositum, betalingstidspunkter, gebyrer og avbestilling mot vederlag i forhold til normalreglene i Alminnelige vilkår for Pakkereiser. Se nedenstående vilkår for detaljer.

§2. BESTILLING OG BETALING

§2.1 Bestilling av en tur må gjøres skriftlig til Opplev Afrika. Når bestillingsskjema er mottatt av oss, sender vi deg en depositumsfaktura. Depositumet vil vanligvis være 30% av totalsummen, og forfaller vanligvis 6 dager etter mottatt bestilling. Dersom du har bestilt gorilla-sporing, må i tillegg gorilla-pass betales sammen med depositumet. Ved kjøp av flybilletter skal det i tillegg til depositumet innbetales et beløp som tilsvarer flybillettens pris. Flybilletter og gorilla-pass kan ikke endres eller refunderes, med mindre annet er beskrevet. Bestillingen blir bekreftet når depositum er betalt og bekreftet av oss.

§2.2 Du er selv forpliktet til å sjekke at mottatte reisedokumenter og program stemmer overens med din bestilling. Du er også ansvarlig for å sjekke at fullstendig navn, kjønn og eventuelt fødselsdato slik det fremkommer i passet, og eventuelt passnummer, er korrekt skrevet, og at alle tider og datoer på reisedokumentene er i overensstemmelse med dine egne ønsker. Om noen opplysninger ikke er korrekte skal du umiddelbart kontakte Opplev Afrika. Ved bekreftelse av bestillingen godkjenner du at informasjonen er korrekt. Dersom du oppdager feil i bestillingen etter at den er bekreftet, er du selv ansvarlig for eventuelle tap dette måtte medføre.

§2.3 Restbeløpet forfaller vanligvis 70 dager før avreise. Bestilles reisen senere enn dette forfaller totalbeløpet umiddelbart.

§2.4 Er betaling ikke skjedd innen forfallsdato, er Opplev Afrika ikke bundet av avtalen.

§3. REISENS PRIS

§3.1 Reisens pris omfatter alle avgifter, gebyrer og skatter, og kun ytelser oppgitt i programmet. Dersom det bestilles tilleggsytelser, må kunden betale ekstra for dette.

§3.2 Opplev Afrika tar forbehold om eventuelle prisjusteringer som skyldes endrede transportpriser, herunder drivstoff, valutakurser, skatter eller avgifter. Prisendringer skal varsles senest 20 dager før avreise. Prisøkninger på mer enn 10 % gir kunden rett til å gå fra avtalen uten kostnader. Kunden må i så tilfelle gi Opplev Afrika skriftlig beskjed om at han vil benytte seg av hevingsretten innen 3 dager etter at beskjed om prisforhøyelse er mottatt. Varsel om prisøkning skal begrunnes av Opplev Afrika.

§4. PASS, VISUM OG VAKSINER

§4.1 Gyldig pass kreves for alle våre reiser. Det er den reisendes plikt å påse at pass og visum er i orden, samt å ha med seg gyldige reisedokumenter, billetter, gyldig pass, eventuelle visum/helseattester og eventuelle andre dokumenter som er nødvendige for reisen. Det er Opplev Afrikas ansvar å informere på best mulig måte om visumregler. Pass må være gyldig 6 måneder etter hjemreise enkelte steder. Visum må ordnes og betales av kunden, og er ikke Opplev Afrikas ansvar. Visum kan kjøpes kontant med USD ved ankomst på flyplassen på de fleste av våre reisemål. Innreisebestemmelser kan endre seg, og du er selv ansvarlig for å sjekke oppdaterte regler for ditt reisemål. Sjekk med din destinasjons ambassade for oppdaterte innreiseregler. På UD sine landsider kan du også finne info om innreiseregler og annen nyttig informasjon om reisemålet: www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land

§4.2 Du er selv ansvarlig for å kontakte vaksinasjonskontor for å få eksakte anbefalinger angående relevante vaksinasjoner og eventuelt malariaprofylakse til din reise.Enkelte vaksiner må tas i god tid før reisen. Malariaprofylakse er nødvendig i flere land i Afrika. Noen steder krever også at en viser frem gulfebervaksine-bevis ved ankomst i landet.

§5 AVTALENS OMFANG

§5.1 Opplev Afrika forplikter seg til å gjennomføre et avtalt program med reiserute og innhold i følge utsendt reisebeskrivelse. Det tas imidlertid forbehold om endringer i programrekkefølgen, og endringer i tog-, båt- og flyavganger, samt forhold som ligger utenfor vår kontroll.

§5.2 Opplev Afrika påtar seg ikke ansvar for tap eller ulempe som skyldes den reisendes egen forsømmelse.

§6. AVBESTILLING OG REFUSJON

§6.1 En eventuell avbestilling må rettes skriftlig til Opplev Afrika.

§6.2 Avbestillingsdato regnes som den dato avbestillingen kommer Opplev Afrika i hende. Dersom en avbestillingsfrist faller på en helligdag eller alminnelig fridag, må en eventuell avbestilling være innkommet på nærmeste vanlige virkedag før denne.

§6.3 Refusjon ved avbestilling av en reise skjer etter følgende regler: Ved avbestilling mer enn 90 dager før avreise refunderes 10 % av depositumets størrelse. Ved avbestilling mellom 89 og 35 dager før avreise refunderes inntil 50 % av reisens pris. Avbestilling senere enn 34 dager før avreise eller utelatt fremmøte ved avgang gir ingen refusjon.

§6.4 Gorilla-pass og flybilletter er ikke-refunderbare med mindre annet er avtalt. Enkelte hotellpartnere har egne avbestillingsregler som må følges. Dette vil i så tilfelle kunden bli informert om før bestilling av reisen.

§6.5 Hvor ytre omstendigheter (“force majeure”) gjør det umulig å gjennomføre reiseopplegget, medfører det normalt ingen refusjon. Dette belastes den reisende, evt. hans/hennes reiseforsikring.

§7. FORSIKRINGER

§7.1 Du er selv ansvarlig for å tegne en avbestillingsforsikring for å unngå eventuelle tap dersom reisen ikke kan gjennomføres grunnet uforutsette hendelser som f.eks sykdom o.l eller ”force majure”. Dette må kjøpes før bestilling av reisen. De fleste reiseforsikringer inkluderer avbestillingsbeskyttelse. Det er viktig å finne ut hva din forsikring dekker. Dersom du trenger ny forsikring kan dette for eksempel kjøpes hos DNB reiseforsikring her; https://www.dnb.no/privat/forsikring/reiseforsikring.html. Ta kontakt med oss dersom du trenger hjelp ifm. reiseforsikring.

§7.2 Alle reisende er pliktig til å inneha en fullgod reiseforsikring som gjelder hele perioden den aktuelle reisen varer.

§7.3 Forsikringer er ikke inkludert i reisens pris.

§8. OVERDRAGELSE AV REISEN

Kunden har rett til å overdra reisen til en annen som oppfyller betingelsene for å delta på reisen. Forutsetningen er at Opplev Afrika har fått melding i god tid, og at Opplev Afrika ikke er bundet av regler som forbyr slik overdragelse. Opplev Afrika kan i slike tilfeller kreve et gebyr for denne endringen som kunden må betale. Opprinnelige kunde og ny kunde hefter solidarisk for både slikt gebyr og eventuelle restbeløp.

§9. ENDRING/KANSELLERING AV REISEN

§9.1 Opplev Afrika kan kansellere en reise uten erstatningsansvar dersom reisen ikke kan gjennomføres som følge av hindringer som ligger utenfor Opplev Afrika’s kontroll, og som det ikke kan forventes er tatt i betraktning da avtalen ble inngått, og som Opplev Afrika ikke kunne unngå eller avverge følgene av. Opplev Afrika vil heller ikke være erstatningsansvarlig dersom nevnte hindringer medfører en mangelfull reise, men kunden har da krav på et rimelig prisavslag.

§9.2 Opplev Afrika kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelser og innstillinger av for eksempel fly, eller utgifter ved uhell, skader eller tyveri. Tilsvarende gjelder ulemper grunnet svikt i infrastruktur som for eksempel veinett, strømforsyning etc. Opplev Afrika kan heller ikke påta seg ansvar for skader eller sykdom som den reisende måtte pådra seg under/etter reisen, skadet/tapt bagasje eller verdisaker. Dersom det på grunn av sykdom, ulykke eller lignende oppstår ekstra utgifter til sykehus, ekstra transport eller annet, så belastes dette direkte den reisende, evt. hans/hennes reiseforsikring. Opplev Afrika fraskriver seg ethvert krav på grunn av eventuelle senskader eller tap som måtte inntreffe som følge av slike uhell. Kunden må derfor tegne en fullgod reiseforsikring.

§9.3 Vi ønsker å gi deg den best mulige reiseopplevelsen, og våre guider og turledere vil bruke sin erfaring og kunnskap til å vurdere hva som må til for å nå dette målet. Ved uforutsette hendelser som er utenfor Opplev Afrikas kontroll, kan det bli aktuelt med programendringer f.eks. omlegging av reiserute, bytte av transportmiddel, overnattingssted, eller foreta andre nødløsninger.

§9.4 Vi gjør oppmerksom på at flyselskaper forbeholder seg rett til å endre flytidene helt frem til avgangstidspunktet. Dette ligger utenfor Opplev Afrika’s kontroll. Det er kundens ansvar å holde seg oppdatert på slike tidendringer.

§9.5 Eventuelle endringer i bestillingen av en reise blir belastet med et gebyr på minimum kr 300 per endring per person, forutsatt at endringen lar seg gjennomføre. Våre samarbeidspartnere kan i tillegg ha egne variable gebyrer som kunden er ansvarlig for å betale.

§10. GENERELT/KUNDENS ANSVAR

§10.1 Deltagere på våre reiser plikter under reisen å rette seg etter de regler og bestemmelser som er gitt av offentlig myndighet, Opplev Afrika og/eller Opplev Afrikas representanter og samarbeidspartnere, herunder de ordensbestemmelser som måtte være gitt av det enkelte overnattingssted, transportør, guide e.l.

§10.2 Deltagere på en reise med Opplev Afrika må ikke opptre slik at det er til sjenanse for de medreisende. Dersom en deltager opptrer grovt uaktsomt, kan deltageren nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten å kunne kreve tilbakebetaling fra Opplev Afrika. Dette kan være dersom en deltager oppfører seg på en måte som kan forårsake fare, eller sannsynligvis vil føre til fare, ulempe, skade på eiendom eller miljø. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, må deltageren da bære eventuelle kostnader med hjemreisen selv.

§10.3 Deltageren kan gjøres erstatningsansvarlig dersom han med vilje eller uaktsomhet påfører Opplev Afrika og våre samarbeidspartnere tap bl.a. ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor. Kunden er selv ansvarlig for ødeleggelser og tap etc. etter vanlige erstatningsrettslige regler.

§10.4 Som kunde av Opplev Afrika plikter du å holde deg orientert om avganger, fremmøtetid, fremmøtested etc. under reisen, og etterkomme anvisninger som arrangør, transportør, lufthavn e.l. gir i den anledning. Det er kundens plikt å holde seg oppdatert om endringer i avgangs-og ankomsttider ift sine flybilletter. Dersom kunden blir utsatt for forsinkelser e.l. på flyreisen som fører til at flyvning (flight) endres på vei til destinasjonen, må kunden gi Opplev Afrika beskjed om nytt flightnr og ny ankomsttid, slik at vi kan informere våre samarbeidspartnere som er ansvarlig for henting og transport ved ankomst på flyplassen (gjelder ikke ved tidsendringer på samme flight).

§10.5 Som kunde og kontaktperson for et reisefølge som skal reise med Opplev Afrika plikter du å holde Opplev Afrika oppdatert om eventuelle endringer i dine kontaktdetaljer som e-postadresse og telefonnummer både før og under reisen, slik at vi kan sende deg nødvendig informasjon om reisen din. Opplev Afrika kan ikke holdes ansvarlig dersom kunden ikke mottar nødvendige reisedokumenter grunnet feil i kontaktinfo gitt av kunden.

§11. REKLAMASJON/TVISTELØSNING

§11.1 Dersom du mener at det foreligger en feil/mangel med reisen må dette tas opp med Opplev Afrika snarest mulig. Ønsker kunden å reklamere på grunn av feil/mangler plikter han å gi Opplev Afrika skriftlig beskjed innen rimelig tid. Oppdages mangelen etter at reisen har tatt til, må kunden reklamere på stedet, hvis mulig. Uansett må skriftlig klage være fremsatt til Opplev Afrika senest 4 uker etter reisens avslutning.

§11.2 Dersom det oppstår uenighet om forståelsen av ovenstående reisebetingelser, kan dette bringes inn for Reklamasjonsnemnda for Pakkereiser eller annet tvisteløsningsorgan. Ethvert søksmål skal reguleres etter norsk rett.

§11.3 Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil i vårt materiale og på våre nettsider.

KONTAKT:

OPPLEV AFRIKA ANS

Klovsteinveien 14B

4041 Hafrsfjord

NORGE

Tlf: 48 36 17 06

E-post: [email protected]

How we create your journey

Start planleggingen av din reise sammen med en reisespesialist...

Kontakt oss

100% Skreddersydd

  • Hele reisen er tilpasset rundt dine ønsker.
  • Utforsk dine interesser i ditt eget tempo.
  • Velg de overnattingsstedene som passer deg.
  • Få den perfekte turen ved hjelp av vår kunnskap og erfaring.

Spesialist Kunnskap

  • Fokus på kvalitet i alle ledd.
  • Vi reiser rundt til de ulike stedene og har førstehåndskunnskap om ditt reisemål.
  • Få det beste ut av tiden og budsjettet du har til rådighet.
  • Personlig oppfølging og service.

De beste guidene

  • Guiden utgjør en stor forskjell på din safari! Våre guider streber etter å gi deg en fantastisk safariopplevelse.
  • Guidene våre er nøye utvalgt av oss eller av våre lokale samarbeidspartnere.
  • Våre kunnskapsrike guider streber etter å tilby innsikt i deres land, natur og dyreliv.

Trygghet

  • Vi er tilgjengelig 24/7 for kunder på tur.
  • Du får tilsendt pakkeliste og nyttig info i god tid før avreise.
  • Du blir godt ivaretatt fra start til slutt.
  • Medlem av Reisegarantifondet.